Bordenactie A tot Z, Ventilus kan wel degelijk ondergronds!

Bordenactie A tot Z, Ventilus kan wel degelijk ondergronds!

Resultaat bordenactie 29 mei ’22 . Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. En dit zijn heel veel beelden. Herken je ze? Duidelijk genoeg dat er geen prijs staat op onze gezondheid? Ventilus kan technisch gezien perfect ondergronds op gelijkstroom. Als het nodig is, zijn we bereid om West-Vlaanderen vol te hangen. 💪

Meer uitleg over de bordenactie en onze doelstellingen hieronder
Tal van inwoners en ondernemingen doen hun duit in het zakje om protestborden langs het traject van Zeebrugge tot Avelgem te sponsoren/plaatsen om een duidelijk signaal te geven aan de politiek.  Ventilus kan enkel ondergronds op gelijkstroom. Meer dan 365 borden werden vandaag gelijktijdig geplaatst in 20 gemeenten van A tot Z, van Avelgem tot Zeebrugge.  Ze brengen dezelfde boodschap over. Want wie eronder woont is zoveel dagen per jaar blootgesteld aan de overlast die het huidige voorstel met zich zou meebrengen.
“Respect voor de West-Vlaming”, “Ventilus kan enkel ondergronds”, “Geld of gezondheid” zijn enkele van de slogans die boven het pylonen-verbodsteken staan te lezen.  Via de borden wordt de grootschalige oproep gelanceerd om te registreren op www.zonderkanker.be.  Op deze manier willen ze de betrokken burgers, bedrijven en landbouwers verder organiseren in de oproep om Ventilus ondergronds op gelijkstroom aan te leggen en om de duidelijke oproep naar wetgeving rond de elektromagnetische straling hard te maken. De Vlaamse regering moet zich komende weken buigen over de eerste stappen in de vergunningsprocedures voor de veelbesproken Ventilus hoogspanningsverbinding. De intendant die moest bemiddelen is er niet in geslaagd om draagvlak te creëren voor een bovengrondse verbinding. De West-Vlaamse CD&V burgemeesters gaven een duidelijk signaal aan de wetstraat: Sammy Mahdi treedt hen daarin bij: “Als het kan, dan zie ik niet in waarom we zouden twijfelen om Ventilus ondergronds te maken”. Bij openVLD heerst intern nog onenigheid: Vincent Van Quickenborne, minister van de Noordzee, wil doordoen met het huidige voorstel omdat dit goedkoop is en snel geïnstalleerd kan worden. Dat is echter zonder juridische procedures gerekend en niet altijd naar de zin van de achterban. NVA burgemeester en parlementslid Bert Maertens (partijgenoot van Zuhal Demir) verklaarde op radio 1 dat de volledige gemeenteraad de mening toegedaan is dat de lijn onder de grond moet en hij begrip heeft voor de protesten in de regio van bewoners en bedrijven. Karlos Callens, burgemeester uit Ardooie verklaarde op zijn beurt dan weer dat de meerkost een peulschil is als je dit vergelijkt met infrastructuurwerken in andere provincies en dat West Vlaanderen wel iets mag terugkrijgen voor de centen die zijn sterke industrie naar de overheid draagt.
Terwijl het bovengrondse scenario technisch enkele voordelen heeft, zoals een reserve-verbinding voor een bestaande lijn, houdt deze geen rekening met de maatschappelijke overlast die de 87km lange infrastructuur veroorzaakt: zowel buurtbewoners, landbouwers als ondernemers in de getroffen zoekzones verenigen zich in het pleidooi om de lijnen ondergronds te brengen. Aan de andere kant van de taalgrens loopt het tracé verder via Boucle Du Hainaut naar Courcelles en daar klinkt dezelfde boodschap onder de naam Revolth: “souterrain en courant continu”.
Ondertussen is reeds meermaals bevestigd dat de kabels van de windmolens die op gelijkstroom aan land komen ondergronds doorgetrokken kunnen worden naar een sterk knooppunt verder landinwaarts zoals Duitsland en Nederland dat doen. Echter is nog veel onduidelijk over de kostprijs. De lobby van Elia draait op volle toeren om met het bovengrondse voorstel erdoor te krijgen. Door een lus te maken met de bestaande Stevin lijn zou Elia immers in Zeebrugge een nieuw knooppunt krijgen. Dat past dan weer in hun ambitie om op Europees vlak energie uit te wisselen via de Noordzee.
Als het GRUP (Gewestelijk Ruimtelijk UitvoeringsPlan) dat nu op tafel ligt, hier geen grenzen aan stelt moet alle energie voor Europa via West-Vlaanderen. Door alle recente aankondigingen is de 6GW lijn nu reeds te klein: Vanderstraeten wil de offshore windparken uitbreiden tot 8GW, daar komt nog een 3GW lijn met Denemarken bij bovenop de bestaande Nemo link met de UK van 1GW en daarbij nog de geplande Nautilus 1,4GW (en Cronos 1,4GW verbinding met de UK). Er is dan ook een vrees dat Ventilus niet de laatste lijn zal zijn die men bouwt in de zone eenmaal het GRUP goedgekeurd zou worden.
Zowel bewoners, bedrijven als de landbouwers zijn vragende partij om de verbinding snel te realiseren: niemand trekt in twijfel dat er iets moet komen. Maar dan wel met de garantie dat de maatschappelijke overlast voor de West Vlaming onder controle is. Dat kan enkel gegarandeerd worden met een ondergronds lijn op gelijkstroom. Eventueel moeten de originele plandoelstellingen dan wel aangepast worden, maar enkel zo kan men een juridisch moeras vermijden in de huidige patstelling. Men heeft immers nog een hele weg te gaan vooraleer de eerste spadesteek gegeven wordt. We zitten immers nog maar in stap 4 van 22 alvorens de werken kunnen starten.

Geef een antwoord